Тест «Психологічна готовність до школи»
Пропоную батькам виявити готовність дитини до школи за допомогою такого тесту.
Інструкція. Оцініть кожне твердження за 5-бальною шкалою у такий спосіб:
5 балів – так буває завжди;
4 бали – іноді буває інакше;
3 бали – уміння розвинені слабко;
2 бали – уміння виявляються рідко;
1 бал – завдання виконує за допомогою дорослого.
Психологічна готовність:
легко знаходить спільну мову з однолітками;
знає, що можна робити, а що – ні;
не виявляє агресію;
не соромиться звернутися за допомогою до дорослого;
легко переносить зміни.
Організованість і дисциплінованість:
добре розуміє завдання, уміє доводити роботу до кінця, без контролю з боку дорослого;
уміє завершити роботу, оцінити її якість;
уміє знаходити помилки та виправляти їх;
невдачі не дратують її, доброзичливо сприймає допомогу дорослих;
уміє працювати без перерви не менше, ніж 15 хвилин не відволікаючись.
Інтелект:
уміє визначити подібні й відмінні риси явищ, предметів, процесів;
з інтересом сприймає нову інформацію і ставить запитання;
добре запам’ятовує і відтворює послідовність подій у житті, малюнках, історіях;
має елементарний запас знань про себе та навколишній світ.
Підбиття підсумків. Підрахуйте кількість балів за кожен блок окремо.
20 – 25 балів за блок – дитина повністю готова до школи.
10 - 19 балів за блок – з дитиною постійно серйозно займатися перед школою.
Менше 10 балів за блок – дитині й батькам необхідно проконсультуватися з психологом і педагогом. Такій дитині краще не поспішати йти до першого класу.
Коли починати готувати дитину до школи? Як краще це робити? Чому і як вчити?
Єдиного для всіх рецепту немає, та й бути не може: з одним треба більше говорити, іншого більше слухати, з третім бігати і стрибати, а четвертого учити "хоч хвилиночку" сидіти і уважно працювати. Одне ясно - готувати дитину до школи потрібно; і все, чому ви навчите дитину зараз, а головне - чому вона навчиться сама, допоможе їй бути успішною у школі.
Для вас, турботливі батьки, створена ця пам'ятка, щоб ви змогли скористатися деякими рекомендаціями з підготовки дитини до школи. Від того, як пройде перший навчальний рік, залежить все подальше життя дитини.
На етапі підготовки:
• Уникайте надмірних вимог
• Надавайте право на помилку
• Не думайте за дитину
• Не перевантажуйте дитину
• Не пропустіть перші труднощі і зверніться до вузьких спеціалістів.
• Влаштовуйте дитині маленькі свята.
Документи, необхідні для зарахування дитини до першого класу:
1. Заява визначеного зразка
2. Копія свідоцтва про народження
3. Копія або оригінал медичної довідки №086-1/0
4. Копія або оригінал висновку ІРЦ (за наявності)
В обов'язковий набір першокласника входять:
1. Портфель
2. Пенал
3. Кулькові ручки
(із синьою пастою)
4. Прості олівці, ластик
5. Лінійка ( до 20см)
6. Кольорові олівці
7. Акварельні фарби і гуаш
8. Пензлі для малювання
9. Альбом для малювання -2
10. Стаканчик «непроливайка»
11. Набір кольорового паперу
12. Картон білий і кольоровий
13. Ножиці з тупими кінцями
14. Клей ПВА
15. Пластилін, дощечка для ліплення
16. Папки для праці, для малювання
17. Зошити:
● в клітину;
● в косу лінію з допоміжною лінією
18. Обкладинки для зошитів
19. Обкладинки для підручників
20. Набір цифр
21. Набір "звуків"
22. Шкільна форма
24. Спортивна форма (спорт.костюм ,
футболка ,спортивне взуття)
25. Конструктор
Все шкільне приладдя і одяг першокласника слід підписати або помітити умовними значками.
ЯК БАТЬКИ МОЖУТЬ ДОПОМОГТИ ДИТИНІ УНИКНУТИ ДЕЯКИХ ТРУДНОЩІВ?
1) Організуйте розпорядок дня:
• стабільний режим дня;
• повноцінний сон;
• прогулянки на повітрі.
2) Формуйте у дитини вміння спілкуватися
• Зверніть увагу на те, чи вміє ваша дитина вступати в контакт з новим дорослим, з іншими дітьми, чи вміє вона взаємодіяти, співпрацювати.
3) Приділіть особливу увагу розвитку довільності
• Вчіть дитину керувати своїми бажаннями, емоціями, вчинками. Вона повинна вміти підчинятися правилам поведінки, виконувати дії за зразком.
4) Щодня займайтеся інтелектуальним розвитком дитини
• Під час прогулянок спостерігайте зміни в природі. Звертайте уваги на різні явища природи (дощ, сніг, веселка, листопад, туман, вітер, хмари, буря, світанок, захід).
• Вивчіть назви пір року. Тренуйте вміння визначати час року на вулиці і картинках.
• Використовуючи лото і книги, вчіть з дитиною назви: диких і домашніх тварин, птахів, польових і садових квітів, дерев, предметів посуду, предметів меблів, одягу, головних уборів, видів взуття, іграшок, шкільного приладдя, частин тіла, назви міст, назви улюблених казок і їх героїв.
Увага! Дитина 5-6 років не може працювати довго: 10-15 хвилин - ось межа, а потім вона повинна відпочити, відволіктися. Тому всі заняття повинні бути розраховані на 10-15 хвилин.
• Розвивайте зв'язну мова дітей. Вчить переказувати казки, зміст мультфільмів.
• Складайте оповідання за картинками.
• Слідкуйте за правильною вимовою і дикцією дітей. Промовляйте скоромовки.
• Можна займатися з дитиною звуковим аналізом простих слів (будинок, ліс, куля, суп). Навчіть знаходити слова ,які мають, наприклад, звук «л».
• Знайомте дитину з буквами і їх друкованим зображенням, а також звуком, що позначає конкретну літеру.
• Навчіть дитину розрізняти і правильно називати основні геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник, прямокутник), порівнювати і розрізняти предмети за величиною (більший, менший) і кольором.
• Навчіть дитину рахувати до 10 і назад, порівнювати кількість предметів (більше, менше, стільки ж). Познайомте із зображенням цифр
• Навчіть визначати положення предметів на площині, знати слова, що позначають місце розташування і правильно розуміти їх значення:
попереду, позаду, справа, зліва, зверху, над, під, за, перед.
• Розвитку дрібної моторики руки дитини допоможуть малювання, штрихування, розфарбовування (але невеликих поверхонь), нанизування намистин, гудзиків, ліплення, визначення наосліп форми предметів (споча- тку найпростіших, потім можна ускладнюва ти), ігри з дрібними предметами (мозаїка).
Увага! При виконанні будь-яких письмо- вих завдань стежте за правильним положенням ручки (олівця), зошити, позою школяра! Рука не повинна бути сильно напружена, а пальці - трохи розслаблені.
• Копіюйте фігури. Це завдання сприяє роз- витку координації, умінню правильно сприй- мати фігури, розташовані на площині аркуша, розрізняти прямі, криві, похилі дотримува- тися співвідношення штрихів і положення фігур між собою.
Увага! При виконанні графічних завдань важливі не швидкість, не кількість зробле ного, а точність виконання - навіть найпростіших вправ.
Тривалість роботи - 3-5 хвилин, потім відпочинок, переключення і, якщо не на- бридло, ще 3-5 хвилин роботи. Не переходь- те до наступних завданнях, якщо не освоєно попереднє (лінії повинні бути чіткими, рівни- ми, впевненими).
Бажаю вам успіхів!!!